ইসরাইলী কার্ল সিয়াভাক্কো’র সাথে মিলে জয়ের ধর্ম অবমাননা ও রেসিজম-২

এই লেখাটি আমার প্রকাশিত “অদ্ভুত গাধার পিঠে চলেছে স্বদেশ” গ্রন্থ থেকে নেয়া হয়েছে। এই লেখাটির প্রথম পর্ব পাবেন এইখানে

এই প্যারাতে রয়েছে যে কিভাবে ইসলামী শিক্ষা ব্যবস্থাকে জয় পরিবর্তন করে তাকে ধ্বংস করবে সেই প্ল্যান। মাদ্রাসার শিক্ষা ব্যবস্থা যুগ যুগ ধরে চলে আসা একটি ধর্মীয় শিক্ষা ব্যবস্থা। একে আধুনিকায়ন করবে বলার মানে কি? কোরান বা হাদীস কি জয় নতুন করে বানাবে নাকি ইহুদিদের নিয়ে এসে মাদ্রাসায় শিক্ষক হিসেবে নিয়োগ দেবে? কিভাবে বাংলাদেশের প্রতিটি সেক্টরে ধর্মের প্রতি আঘাত হানবে জয়, এটা তারই পরিপূর্ণ নিদর্শন।

Since madrassas are educational institutions within the country, they are under the purview of the country’s educational ministry. While almost all funding for these institutions comes from private donors in Saudi Arabia, there is no statute against their regulation by proper national authorities. Furthermore, nowhere in Islam or the Koran does it say that science, math, and history cannot be taught alongside religion. This enlightened education would show students that there is more to the world than only religion and that there are additional opportunities to earn a livelihood than merely religious or radically religious pursuits. Madrassas have the advantage, because they recruit from poor families with many children; promising to feed and educate one or two children who are not absolutely necessary for the harvesting of crops. Secular schools could be a popular alternative to the madrasses that have been so attractive to poor farmers. The national government could help by building free secular schools and encouraging families to send their children by providing a small stipend to offset the lost income tied to not having children in the fields. This same idea of providing a viable alternative to Islamic-leaning institutions can be applied to hospitals. When people are sick or dying, they are most vulnerable, and Islamic hospitals capitalize on this to convert Bangalis to a more extremist lifestyle. Secular hospitals would serve as an antidote to the Islamism that is propagated in these Islamic hospitals.

মাদ্রাসা শিক্ষায় শিক্ষিতরা বাংলাদেশ সেনাবাহিনীতে যাতে না ঢুকতে পারে সেটির জন্য কি সুগভীর প্ল্যান জয়ের। এই লেখাটি এমন একটা লেখা যেখানে আমার পবিত্র ইসলাম ধর্ম নিয়ে যাচ্ছেতাই ভাবে লিখেছে জয়ের সাথে কার্ল সিয়াভাক্কো। আপনি আর আমি কিভাবে সহ্য করব বলেন যে এই রকম একজন ইহুদিকে নিয়ে বাংলাদেশের ইসলাম চিন্তা, মাদ্রাসা ও শিক্ষা ব্যবস্থা নিয়ে ক্রমাগত সে লিখেছে? এগুলো কি সহ্য করার মত? সোজা সাপ্টা বলেই দিলো মাদ্রাসা থেকে আর সেনাবাহিনীতে লোক নেবেনা। তাহলে কি মাদ্রাসা শিক্ষা ব্যবস্থাকে একেবারে অর্থহীন ও ত্যাজই করে দিয়েছে এই সজীব ওয়াজেদ জয়? এত বড় সাহস সে পেলো কোথায়?

To counter the increased military recruitment from the madrassas, more youths—especially the secular-minded—must also be taught how to pass the Army’s Entrance Exams. It is not enough to desire more secularly-taught youth to enter to the military, but the plan must place them on the same playing field with the madrassa recruits. Instead of outwardly restricting madrassa training for the Entrance Exams, secular school Entrance Exam training would counter JI’s strategy to Islamify the military and thus the nation. An alternative source of recruits could switch back the military’s ideological balance to a more secular recruit base.

শুধু মাদ্রাসা শিক্ষা ব্যবস্থা কিংবা তাদেরকে সেনাবাহিনী কিংবা অন্য কোনো সুযোগ সুবিধা থেকে বঞ্চিত করবার প্ল্যানি কেবল নয় বরং মসজিদের ইমামদের কিভাবে আইনের আওতায় নিয়ে এসে মনিটরিং করবে তার দল আওয়ামীলীগ এই প্যারা সেই চিন্তারই বহিঃপ্রকাশ। মসজিদের ইমামদের নিয়ন্ত্রন কেন করবে জয়? কোন ক্ষমতা বলে? এত সাহস এই জয় পেয়েছে কিভাবে?

The Bangladeshi government should ask moderate Muslim clerics to issue fatwas contrary to the Jihadist movement and its extreme clerics. While fatwas are technically illegal in Bangladesh, they regularly occur and people continue to live by them. Thus, the use of fatwas to dissuade potential Islamists from following extremist preaching could do much to stem the growth of extremism. Whether they were products of the new reprogramming initiatives or not, these rehabilitation programs in the Middle East and Asia have thus far had an excellent track-record and should be attempted in Bangladesh for both radical clerics and captured militants. Saudi Arabia and Afghanistan currently run very effective programs in which those rehabilitated persons must sign forms agreeing to avoid jihadist activity. In honor-based societies, those family members and local clerics that pick up their ex-jihadist from prison agree to ensure there is no relapse. In Saudi Arabia, this type of program is called de-radicalization and in Afghanistan it is amnesty. Semantics aside, Yemen, Indonesia, Egypt, and Singapore have also followed suit with similarly effective retraining systems.

Islamists have capitalized on the poverty-stricken nature of Bangladeshis in recent years. They have harnessed the age-old recruiting technique of telling the people that they are destitute and that only complete servitude and support for an Islamic state and a radical interpretation of Islam will solve their problems. Many poor Bangladeshis have fallen prey to this line and have begun to internalize the hope for a better life in an Islamic state. If, however, poverty is reduced and Bangalis see the potential for progress, they will not be as beholden to radical Islam. Simply put, if the economy gets better, the grip of JI and Islamists will weaken.

The numbers from the last term of the secular Awami League speak for themselves. With Sheikh Hasina’s five year term bookended by the BNP, it is relatively easy to see the effect of secularism on the country. From 1996 at the start of her term to 2001 when she left, the poverty rate decreased from 58 percent to 40 percent, literacy rate increased from 45 percent to 66 percent, longevity was extended from 57 to 64 years, foreign investment from the United States rose from US$20 million to US$2 billion, inflation dropped from 6.4 percent to 1.59 percent, and GDP growth increased from 4 percent to 6 percent. Also of great import, the national food deficit of 4.5 million metric tons was transferred into a 2.6 million metric ton food surplus by the end of her term. Moreover, the focus on education, jobs, food-growth, and secular government kept the numbers of Islamists within the government down and marginalized the power of JI.

The success story of Sheikh Hasina was nullified by questionably administered elections in 2001; however, the Awami’s loss allows us to see the deleterious effect of the BNP and JI on the country. In 2006, after five years of BNP-JI rule, poverty increased again from 40 percent to 48 percent and the literacy rate fell from 66 percent to 63 percent. The military caretaker government has only aided in this downward death spiral that has seen poverty increase, literacy decrease, and the growth of Islamism. Notwithstanding the systemic corruption introduced since 1975 by past military dictators, the correlation of secularism and positive results is difficult to dispute in Bangladesh. If Sheikh Hasina and the Awami League win the upcoming December election, this downward trajectory of poverty, literacy, and Islamism will be averted. This de-radicalization plan has great potential for success. The Bangladeshi people are starting to see the connection between secularism and success in Bangladesh. The time is ripe for them to support these initiatives. In the careful balancing act between Islam and governance in a Muslim country, it appears that the pendulum has tipped to the side of secularism. The Awami League must build on this momentum to ensure its long-term success.

উপরে জয় আর তার ইহুদী বন্ধু কার্লের লেখা পড়লে এটি আর বলার অপেক্ষাই রাখেনা যে বাংলাদেশের ইসলাম নিয়ে সজীব ওয়াজেদ জয় আর আওয়ামীলীগের প্ল্যান প্রোগ্রাম কি। বাংলাদেশ থেকে ধর্মকে মুছে দিয়ে এখানে ভারতের তাঁবেদারী প্রতিষ্ঠা করাই হচ্ছে আওয়ামীলীগের মূল উদ্দেশ্য। আপনারা যদি মনোযোগ দিয়ে উপরের আর্টিকেল পড়ে থাকেন তাহলে দেখবেন বাংলাদেশকে নিয়ে কি পরিমাণ ষড়যন্ত্র হয়েছে আর সবই হয়েছে বাংলাদেশ থেকে ইসলামকে মুছে দেবার নীল নকশা বাস্তবায়নে।

You may also like...

Read previous post:
ইসরাইলী কার্ল সিয়াভাক্কো’র সাথে মিলে জয়ের ধর্ম অবমাননা ও রেসিজম-২

এই লেখাটি আমার প্রকাশিত “অদ্ভুত গাধার পিঠে চলেছে স্বদেশ” গ্রন্থ থেকে নেয়া হয়েছে। এই লেখাটির প্রথম পর্ব পাবেন এইখানে এই...

Close